| que  formaven una espècie de mercat 
                        o encants integral on no hi mancaven els músics 
                        rodamóns que  tocaven blues. Aquella música que, encara que, com a home blanc, 
                        filogenèticament no fos seva, va acabar sent-ho 
                        de tant escolar-la d'infant, de tal manera que la va entendre 
                        profundament i la va desitjar tocar com els músics 
                        del seu barri, i ho va provar amb la guitarra, amb el 
                        baix i també, probablement, amb la bateria, però 
                        cap d'aquest instruments els aconseguia fer-los sonar 
                        amb la destresa suficient per obtenir una bona resposta, 
                        fins que un dia a casa d'un amic, als vint-i-quatre anys 
                        va descobrir l'harmònica diatònica i la 
                        va provar i es va produir l'encontre i la trobada. Com 
                        ell mateix diu: "Jo soc molt oral, la meva vida funciona 
                        amb la meva boca, ho soc menjant, fumant, parlant o fent 
                        petons. Tots els instruments que havia provat requerien 
                        una coordinació manual, però per l'harmònica 
                        no feia falta destresa digital, per això en provar-la 
                        vaig sentir una afinitat física immediata i vaig 
                        saber que, amb el temps, podria aprendre a tocar bé". Però no va fer falta que passés massa temps, 
                        perquè cinc anys desprès en Jerry Portnoy 
                        ingressava a la banda d'en Muddy Waters, la més 
                        famosa banda de blues de tots els temps i on havien tocat 
                        els harmonicistes més innovadors i importants de 
                        l'època. Ell va ser conjuntament amb en Paul Oscher, 
                        l'únic harmonicista blanc que hi va tocar, i hi 
                        va restar forces anys, aprenent de les arrels i aportant 
                        la seva visió personal al grup, d'aquella època 
                        en daten enregistraments excepcionals com el "Baby 
                        please don't go" amb un diàleg mític 
                        entre la veu d'en Muddy Waters i l'harmònica d'en 
                        Jerry Portnoy impressionant, desprès.... carrera 
                        en solitari i, a la vegada, harmonicista oficial de n'Eric 
                        Clapton, amb qui ha fet també enregistraments memorables 
                        com els de l'extraordinari CD d'en Clapton "Me and 
                        Mr. Johnson", i així,..... fins a l'actualitat. L'harmonicista de les sabates horteres (aquest fet es 
                        pot comprovar inclús a la portada del disc que 
                        presentem aquest mes) és un producte original i 
                        genuí del blues més pur de Chicago, el so 
                        ronc, saturat i brut que aconsegueix de la seva harmònica, 
                        és especialitat de la casa, gaire bé exclusiva, 
                        i comporta una dificultat tècnica interpretativa 
                        realment elevada, no substituïble per procediments 
                        electrònics, però el resultat és 
                        magnífic, hi ho podem comprovar en el disc del 
                        2002 "Down in the mood room" que comentem aquest 
                        mes, i que presenta una característica molt poc 
                        freqüent en els harmonicistes de blues: la capacitat 
                        de combinar una sòlida formació i capacitat 
                        d'expressió en un llenguatge absolut de blues, 
                        amb un altre llenguatge, típic i genuí d'home 
                        blanc, que interpreta clàssics de la música 
                        blanca del segle XX.  Així és sorprenent escoltar un "Stormy 
                        weather", un "So slow", un "You rascal 
                        you", un "Jug band waltz walz", un "Sentimental 
                        journey", o un "Doodlin", clàssics 
                        de la música americana de les classes elegants, 
                        amb tantes incrustacions de so d'identitat de blues,.... 
                        el resultat es francament bo i innovador i paga la pena 
                        escoltar-lo.  El CD s'arrodoneix amb una sèrie de composicions 
                        del propi Jerry Portnoy, més assimilables a la 
                        línia habitual dels harmonicistes de blues. Algunes 
                        d'aquestes composicions pròpies i també 
                        de les peces clàssiques que hem comentat, són 
                        cantades per en Jerry, i aquí els elogis que hem 
                        dedicat a l'harmonicista, els hauríem d'obviar, 
                        perquè la veu d'en Jerry, en la nostra opinió, 
                        no aporta res de meritori ni destacable, però diuen 
                        que no es pot tenir tot, i tocar l'harmònica com 
                        ho fa en Jerry Portnoy ja és més que suficient.                        Abril 2007
 |