Però havia estat una nit memorable,
En John Hammond Jr. presentava el seu disc "In
your arms again" a Mallorca, concretament a Sa
Pobla, i la dedicació i l'entusiasme
que aquest home, amb més de quaranta anys de professió
musical, havia impregnat al concert varen provocar que,
al final, hagués de pagar el tribut de les rampes,
això si, desprès d'una hora i mitja de dedicació
absoluta al seu treball.
"In your arms again" és un disc
bàsicament acústic, i per si hi havia dubtes
de possibles trampes d'estudi, ho va voler deixar ben
clar als assistents al concert de Sa Pobla. En John Hammond
tot sol, amb la seva guitarra metàl·lica
Dobro i la també acústica de fusta,
les harmòniques diatòniques que anava canviat
al suport del coll, amb l'agilitat d'una acció
mils de vegades repetida, i dos micròfons, un a
l'alçada la boca, per recollir el so de la veu
i les harmòniques i un altra a l'alçada
de les mans que recollia el so de les guitarres, i res
més, uns estris que s'haguessin pogut utilitzar
en un concert de fa 70 anys, i malgrat la humilitat del
muntatge, ell va aconseguir omplir l'escenari amb força
i autenticitat de sons. Ell sol, tot sol i.... el blues.
Autenticitat, força i autonomia de recursos que
ja s'intueixen escoltant el disc i que, en directe, resten
absolutament confirmats. En John Hammond ha contactat
amb les arrels, ha conegut en persona a molts dels que
varen fer el blues tal com és i ha tocat amb ells,
la qual cosa fa que els segueixi fidelment, àdhuc
amb la utilització de mitjans. Però, per
altra banda, res d'això impedeix que aporti la
seva interpretació personal a la música
del nostre temps.
En John Hammond Jr. no té registres de veu comparables
a en Ray Charles o en Howlin' Wolf, no toca la guitarra
com en B. B. King o en Buddy Guy i no toca l'harmònica
com en Jimmy Reed o en Sonny Boy Williamson II, però
quan interpreta temes de tots ells, cantant, tocant la
guitarra i tocant l'harmònica a la vegada, el resultat,
encara que diferent, és francament rellevant.
I és que en John Hammond és un bluesman
blanc i aquest fet se'ns fa present amb transparència.
La seva veu, a vegades, recorda la d'en Carl Perkins,
i el seu blues, en ocasions, és massa proper al
country tradicional i, en relació al tema central
de la nostra web que són les harmòniques,
pens que és a l'espai on menys és manifesta
la diferència, però he de confessar que
la utilització de suports per tocar l'harmònica
com ell fa, sempre l'he considerada com una limitació
de les possibilitats de sons, versatilitat i matisacions
de l'instrument (que hagués pogut fer en Jimmy
Reed sense utilitzar el suport?) i ho continuo pensant,
però malgrat aquesta creença, vaig quedar
gratament sorprès del que en John Hammond Jr. arriba
a aconseguir de l'harmònica amb suport/limitació
inclòs.
En resum l' "In your arms again", (que ja m'ha
estat presentat personalment), és un CD, que recoman
sense cap recança a tots aquells que estimen lo
autèntic, lo treballat, lo fidel
a les arrels i lo deliciosament artesanal de la
música de blues.
Fotos del concert (Sa Pobla, 21
d'octubre de 2006):
|